Laden Evenementen

« Alle Evenementen

  • Dit event is voorbij.

Historische Beurtvaart Amsterdam – Amersfoort

14 april van 10:00 - 12:00


Helaas gaat de beurtvaart op zaterdag 14 april niet door. We gaan kijken of we de vaartocht naar een andere datum kunnen verzetten. Zodra we meer weten publiceren we dat op de website. beurtvaart april 2018 amsterdam amersfoort Vaar mee op deze speciale Beurtvaart. Beleef hoe men in de 16e eeuw reisde tussen Amsterdam en Amersfoort via deze historische dienstregeling over het water. Een prachtige vaartocht over het weidse Markermeer en de groene Eem, inclusief koffie met wat lekkers en een lunch.

Na het succes in 2016 organiseert stichting SEGA in samenwerking met Stichting Eemlijn weer een historische beurtvaart op zaterdag 14 april. Het schip de Stortemelk vaart namens Stichting SEGA van Amsterdam naar Huizen waar u kunt overstappen op de Eemlijn. Met de Eemlijn vaart u vervolgens door naar Amersfoort. De route kan ook omgekeerd gevolgd worden. Aan boord van de schepen krijgt u koffie met wat lekkers en een lunch. Onderweg hoort u verhalen over plekken waar u langs vaart en over de geschiedenis van de beurtvaart.

Een geweldig dagje uit op het water!

Let op! Beperkt aantal plaatsen, vol = vol.

Prijs: €37,50 inclusief koffie/thee met wat lekkers en lunch en een drankje

Inschepen v.a. 09.45u, vertrek schepen om 10.00u

Opstapplaats Amsterdam: Steiger 14 (IJ-zijde Amsterdam Centraal naast GVB ponten) Opstapplaats Amersfoort: Grote Koppel ter hoogte van het Eemplein bij de fiets/voetgangersbrug

Groepen vanaf 25 personen graag contact opnemen via mail of telefoon

stortemelk beurtvaart 2018
beurtvaart 2018 over markermeer en gooimeer
eemlijn beurtvaart 2018

Programma Beurtvaart Amsterdam – Amersfoort


09.45u: Inschepen bij Steiger 14, achter Amsterdam C.S.
10.00u: Vertrek van het schip de Stortemelk voor de vaartocht over het Binnen-IJ door de Oranjesluizen het weidse Markermeer op. Langs het mooie dijkdorpje Durgerdam, het Vuurtoreneiland en Forteiland Pampus (beiden onderdeel van Stelling van Amsterdam en daarmee Unesco werelderfgoed). Vervolgens gaat de vaartocht verder langs Muiden en Muiderberg naar het Gooimeer. Langs Almere Haven en de Schelp (een klein, in 1981 aangelegd ‘atol’ in het Gooimeer) koersen we aan op Huizen. Rond 12.00u kunt u genieten van een lekkere lunch aan boord.
13.30u: Aankomst en bekijken van de gemeentehaven van Huizen en overstappen op de fietsboot Eemlijn.
14.00u: Vertrek van het schip de Eemlijn voor de vaartocht over de meanderende Eem, de enige Nederlandse rivier die begint én eindigt in ons land. U vaart door prachtig polderlandschap terwijl u plaatsen passeert zoals Eemdijk, Baarn en Soest.
ca 17.45u: Aankomst bij Eemplein Amersfoort

Programma Beurtvaart Amersfoort – Amsterdam


09.45u: Inschepen bij Eemplein Amersfoort
10.00u: Vertrek van het schip de Eemlijn voor de vaartocht over de meanderende Eem, de enige Nederlandse rivier die begint én eindigt in ons land. U vaart door prachtig polderlandschap terwijl u plaatsen passeert zoals Eemdijk, Baarn en Soest.
13.30u: Bekijken van de gemeentehaven van Huizen en overstappen op het schip de Stortemelk, waar u kunt lunchen.
14.00u: Vertrek van het schip de Stortemelk voor de vaartocht vanuit Huizen over het Gooimeer. Langs Almere Haven passeert u de Hollandse Brug waarna u het weidse Markermeer bereikt. U vaart langs Forteiland Pampus en het Vuurtoreneiland (beiden onderdeel van Stelling van Amsterdam en daarmee Unesco werelderfgoed). Na het mooie dijkdorpje Durgerdam vaart u via de Oranjesluizen het Binnen-IJ op. Langs de nieuwe architectuur van het KNSM- en JAVA-eiland, de Passenger Terminal en A’dam Tower meren we aan bij het Amsterdam Centraal Station.
ca 17.30u: Aankomst Steiger 14, achter Amsterdam C.S.

Let op! Terugreis is op eigen gelegenheid. In Amsterdam komt u aan achter het Amsterdam Centraal Station, slechts 5 minuten lopen. In Amersfoort is het ongeveer 15 minuten lopen naar het Amersfoort Centraal Station (of 10 minuten met het openbaar vervoer).

kaart beurtvaart amsterdam amersfoort 2018

De schepen



de eemlijn voor beurtvaart 14 april 2018

De Eemlijn


DeEemlijn werd gebouwd in 1929 met de naam Stad Genemuiden. Het deed dienst als veerboot tussen Genemuiden en Zwartsluis en werd later een partyboot. Bij de ombouw tot fietsboot kreeg het schip een brede deur om de fietsen in te kunnen laden. Sinds 2002 vaart ze als de fietsboot Eemlijn, die vanuit Amersfoort over de Eem een toeristische lijndienst onderhoudt naar Huizen óf Spakenburg. Amersfoort is steeds begin- en eindpunt, onderweg wordt gestopt in Soest (Veerhuis De Kleine Melm), Baarn en Eemdijk.

De Stortemelk


De Stortemelk is een historische veerboot uit 1964, gebouwd in Noorwegen. Het schip heeft eerst als veerboot tussen Denemarken en Zweden gevaren waarna ze rond 2000 naar Nederland kwam om zeehondtochten op de Waddenzee te varen. Het meest bekend is de Stortemelk van haar tijd bij de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT). Tussen 2009 tot 2012 heeft ze de veerdienst tussen Harlingen en Terschelling gevaren. Maar de Stortemelk werd slachtoffer van de jarenlange veerbotenoorlog tussen de EVT en Rederij Doeksen. Bij het opheffen van de EVT kwam zij stil te liggen. In april 2015 heeft Rederij het IJ haar naar Amsterdam gebracht waar ze is omgebouwd tot een karaktervol passagiersschip, te huur voor feesten en uitjes. Daarnaast organiseert Rederij het IJ MiniCruises op de Stortemelk voor individuelen.

schip stortemelk amsterdam voor beurtvaart 2018

Geschiedenis Beurtvaart


Circa 1500 kwam de beurtvaart tussen Amsterdam en Amersfoort op gang. Beurtvaart was een vorm van scheepvaart, waarbij passagiers, vracht en vee volgens een dienstregeling langs een vast traject werden vervoerd. Het was het eerste openbaar vervoer in Nederland en was lange tijd aan vergunningen en verordeningen gebonden, vooral van lokale overheden. Het woord ‘beurt’ duidt in deze context op de geregelde volgorde waarin schippers moesten varen.
Beurtvaart ontstond in de vijftiende eeuw in de waterrijke kustgebieden van Holland. Van daaruit werden ook verbindingen met andere delen van de Nederlanden tot stand gebracht, plus enkele met buitenlandse steden. In omringende landen hebben eveneens soortgelijke diensten bestaan, althans op kortere afstanden. Maar het groeide alleen in de Nederlanden in de zeventiende en achttiende eeuw uit tot een omvangrijk en efficiënt netwerk.

In de loop van de negentiende eeuw zou veel veranderen. De overheid trok zich terug uit de sector, innovaties als de stoommachine deden hun intrede en er trad schaalvergroting op. In de eerste helft van de twintigste eeuw snoepten andere vervoersvormen voortdurend marktaandeel weg, waarbij met name de vrachtwagen voor de bedrijfstak zeer concurrerend bleek. Eind jaren ’60 kwam in Nederland een eind aan de beurtvaart.

Gegevens

Datum:
14 april
Tijd:
10:00 - 12:00
Evenement Categorieën:
,